keskiviikko 27. marraskuuta 2013

Alan palveluiden ja tuotteiden hinnoittelu

MITEN HINNOITELLA PALVELUT JA KOTIHOITOTUOTTEET ?
Hintojen tulisi perustua aina siihen, että ne kattavat kulut ja työntekijän palkan sekä arvonlisäveron. Joskus kuulee tarinoita, että parturi-kampaaja hinnoittelee tuotteensa naapuri-yrityksen hintojen perusteella. Näin hinnoittelua ei kannata tehdä.
Oman yrityksen hinnoittelu tulee perustua toiminnasta aiheutuneiden kustannusten ja määritellystä katteesta syntyneeseen yhteissummaan. Toki hinnoittelussa tulee huomioida alueella vallitseva hintataso, joten lähialueiden alan yrityksien hinnastoon kannattaa käydä tutustumassa.
Tutkimusten mukaan parturi-kampaamon palvelun hinta ei ole asiakkaalle tärkein kriteeri. Hänelle tärkeintä on työn lopputulos, palvelun miellyttävyys, yrityksen aukioloajat, hyvät tuotteet ja vasta viidentenä kriteerinä tulee hinta. Ainoastaan 20 % asiakkaista on hintaohjautuvia.

PALVELUN HINNOITTELU
Jotta voit selvittää oman yrityksen hinnoittelun periaatteet, täytyy sinun ensin määritellä myyntikate. Selvitä rahoitustarve ja käyttökatetarve, sekä kiinteät kulut, niin saat laskettua myyntikatetarpeen. Tämän laskelma tehdään tehtäväosiossa.
Kun olet laskenut myyntikatetarpeen koko vuodelle, voit jakolaskutoimituksella selvittää paljonko rahaa pitäisi tulla kassaan kuukaudessa (jakaja 11 tai 12 kk), viikossa (kk summa :4) tai päivässä (viikkosumma:5).
Kun haluat laskea yhden tunnin hinnan, laske kuinka monta tuntia liike on auki ja sen jälkeen mieti paljonko siitä ajasta on tehokasta työaikaa. Esim. jos yritys on auki 40 tuntia viikossa, on tehokasta työaikaa siitä 50 - 80 % (asiakkaiden välille jää odotusaikaa sekä työpäivän ajalle jää lounas- ja kahvitauot). Aloittavien yritysten tehokkaat työtunnit ovat yleensä vähäisemmät kuin jo toimintansa vakiinnuttaneella parturi-kampaamolla.
Yhden tunnin työn hinta selvitetään niin, että myyntikatetarve jaetaan yrityksen viikon tehokkailla työtunneilla. Tällä tuntihinnalla voit laskea palvelutapahtumille kannattavan hinnan. Palvelujen hinnoittelussa sinun tulee miettiä miten kauan aikaa sinulla menee eri palvelutapahtumien tuottamiseen. Sen jälkeen siihen lisätään palvelutapahtumassa käytettyjen tuotteiden ainekulut sekä arvonlisäveron osuus 24%.
Hyvästä palvelusta asiakkaat ovat valmiita maksamaan. Kannattaa siis panostaa palvelun tasoon enemmän kuin polkea hintoja alas. Kiireetöntä ja laadukasta palvelua asiakkaat arvostavat, joten hinnoittele palvelusi siten, että ne kattavat riittävän ajan, laadukkaat tuotteet ja ehkäpä asiakkaalle tarjotun kahvin / teen tms.

KOTIHOITOTUOTTEIDEN HINNOITTELU
Kotihoitotuotteiden hinnoittelussa voit käyttää esimerkiksi tukkuliikeen antamia ohjesuositushintoja. Voit myös itse hinnoitella tuotteet juuri sen hintaiseksi kuin haluat. Jos esim. saat sisäänostaessa hoitotuotteista hyvän alennuksen, kannattaa miettiä edun siirtämistä asiakkaillesi. Mikäli haluat hinnoitella tuotteesi itse, voit alla olevasta taulukosta poimia kertoimet, joilla saat helposti laskettua katteellisen hinnan. Muista aina taulukkoa käyttäessä hinnoitella kotihoitotuotteet niin, että käytät verottomia nettohintoja.
Katetavoite: Kerroin:
33 %             1,83
35 %             1,88
40 %             2,04
43 %             2,14
45 %             2,22
Lopulliseen hintaan lisätään vallalla oleva ALVn osuus.

Kotihoitotuotteiden myynti on osa parturi-kampaamon palveluita. Ostaessa asiakas saa aina asiantuntevaa opastusta. Hiusalan ammattilainen käyttää omaa ammattitaitoaan valitessaan asiakkaalle juuri sopivat tuotteet. Hyvillä ja oikeanlaisilla kotihoitotuotteilla asiakas jälkihoitaa ihoaan / kynsiään ja on entistä tyytyväisempi saamaansa palvelutuotteeseen. Kannattaa panostaa tuotemyyntiin. Tuotteiden markkinoiminen ei tarvitse olla tyrkyttämistä, vaan uutuuden tai sopivan tuotteen esittely tapahtuu luontevasti käyttämällä ja kokeilemalla tuotteita asiakkaan hiuksiin palvelutapahtuman aikana sekä samalla kertomalla tuotteiden ominaisuuksista sekä käyttöohjeista. Parturi-kampaajan tulee muistaa, että hänen ei kannata arvioida asiakkaan varallisuutta, asiakas kyllä itse tietää onko hänellä varaa ostaa kyseinen tuote.Tuotemyynnillä saat helposti lisätuloja. Esim. kun ostat samppta hintaan 4,48€/ tuote (verollinen hinta). Myyt ihovoiteen ohjevähittäishinnan mukaan 9,50€ /tuote (verollinen hinta). Saat jokaisesta myymästäsi tuotteesta voittoa 3,30€. Jos myyt päivässä neljä (4) tuotetta, teet tulosta tuotemyynnillä 290€ kuukaudessa. Vuodessa tuotemyynnin tulos on siis 3480€!!!

Muun osaamisen arviointitehtävä:

a) Perehdy TOP-yrityksesi hinnoitteluun (palvelut ja kotihoitotuotteet).
b) Laske mikä on palvelun työtunnin hinta ilman ALVtä.
c) Selvitä millä katekertoimella kotihoitotuotteet myydään asiakkaalle.
Dokumetoi laskelmat tehtävääsi.

3 kommenttia:

  1. Blogin hallinnoija on poistanut tämän kommentin.

    VastaaPoista
  2. Blogin hallinnoija on poistanut tämän kommentin.

    VastaaPoista
  3. Blogin hallinnoija on poistanut tämän kommentin.

    VastaaPoista